Servicii de Management de Caz pentru Copil și Familie

Adresa: Calea Dorobanților, nr. 42, Timișoara | Email: protectiacopilului.tm@gmail.com | Tel: 0724 578 219

 

Compartimentul Prevenirea Separării Copilului de Familie

Asigură respectarea, promovarea și garantarea drepturilor copilului, prin desfășurarea de activități în interesul superior al copilului.
1. Identificarea, pe tot parcursul anului, a minim 300 de copii aflați în situație de risc social.
2. Asigurarea managementului de caz pentru minim 700 de copii și familii în scopul prevenirii separării copilului de familie și obținerii drepturilor ce li se cuvin.
3. Monitorizarea a minim 1500 de copii și părinți în scopul îndeplinirii obligațiilor părintești și pentru asigurarea nevoilor copilului.
4. Creșterea vizibilității în comunitate a activităților destinate copilului și familiei
Copii și părinți care se află pe raza municipiului Timișoara, în următoarele situații de dificultate:
- copiii aflați în risc de separare de părinți;
- copiii beneficiari ai serviciilor sociale de tip centre de zi finanțate de către Consiliul Local;
- copiii care au avut o măsură de protecție specială și ulterior au fost reintegrați in familie;
- copiii ai căror drepturi stabilite prin lege sunt incălcate precum și părinții lor;
- copiii predispuși abandonului școlar sau care se confruntă cu probleme de absenteism;
- copiii aflați in situație de risc de abuz, neglijare sau exploatare;
- copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate;
- copiii care se confruntă cu situații de violență în familie;
- copiii care desfășoară activități remunerate în domeniul cultural, artistic, sportiv, publicitar și de modeling;
- adolescente și femei predispuse abandonului copilului și apariției sarcinilor nedorite;
- părinți care nu contribuie la întreținerea copilului față de care s-a luat măsura de protecție specială;
Atribuțiile generale ale Compartimentului Prevenirea Separării Copilului de Familie sunt următoarele:
- Monitorizează și analizează situația copiilor aflați în situații de dificultate de pe raza municipiului Timișoara precum și modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurând centralizarea și sintetizarea datelor și a informațiilor relevante;
- Realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa în conformitate cu prevederile legislației specifice;
- Evaluează situațiile identificate, care necesită acordarea de servicii și/sau prestații pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
- Întocmește și implementează planul de servicii pentru familiile aflate în diverse situații de risc, conform Legii nr. 272/2004, coroborată cu legislația secundară;
- Avizează și monitorizează implementarea Planurilor de servicii pentru toți copiii aflați in evidența furnizorilor de servicii sociale fără cazare, acreditate conform legii;
- Asigură consilierea socială/psihologică și informarea familiilor cu copii aflați în întreținere, asupra drepturilor și obligațiilor acestora, asupra drepturilor copilului și asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- Înaintează propuneri primarului, în cazul în care este necesară luarea unor măsuri de protecție specială pentru copii, în condițiile legii;
- Urmărește evoluția dezvoltării copilului și a modului în care părinții acestuia își exerciă drepturile și își îndeplinesc obligațiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecție specială și a fost reintegrat în familia sa;
- Colaborează cu direcția generală de asistență socială și protecția copilului în domeniul protecției copilului și transmite acesteia toate datele și informațiile solicitate din acest domeniu;
- Acordă sprijin și acompaniere familiei în demersurile pentru înregistrarea tardivă a nașterii copilului;
- Colaborează cu instituțiile și elaborează documentația necesară pentru înregistrarea nașterii copilului abandonat, prin stabilirea de către primar a numelui copilului;
- Realizează anchete/evaluări sociale la solicitarea Instanței judecătorești privind protecția și promovarea drepturilor copilului;
- Avizează Planurile de servicii realizate de către ONG-urile care desfășoară activități în conformitate cu Legea 272/2004, subvenționați de către Consiliul Local pe baza Legii 34/1998 și monitorizează implementarea acestora;
- Realizează baza de date cu copiii care desfășoară activități remunerate în domeniile cultural, artistic, sportiv, publicitar şi de modeling, al căror domiciliul se află pe raza Municipiului Timișoara;
- Realizează activitatea de identificare, evaluare și monitorizare a copiilor care sunt lipsiți de îngrijirea părintească pe perioada în care părinții sunt plecați în străinătate;
- Centralizează informațiile cu privire la copiii cu părinți plecați în străinătate și le comunică DGASPC;
- Monitorizează relațiile personale ale copiilor cu părintele cu care nu locuiește în mod statornic, conform programului de vizită stabilit printr-o sentință judecătorească ori printr-un act administrativ;
- Realizează activitatea de informare și educare a societății cu privire la fenomenele (anti)sociale manifestate în comunitate ale căror victime sunt copiii și familiile lor cu diferite adicții, prin organizarea de campanii;
- Urmărește punerea în aplicare a hotărârilor comisiei pentru protecția copilului/instanței de tutelă referitoare la prestarea de către părinții apți de muncă a acțiunilor sau lucrărilor de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecție specială pe seama copiilor.
 
 

Acte necesare pentru delegarea autorităţii părinteşti

  • copie acte identitate copil (CN, CI)
  • copie acte identitate părinţi/frati (CN, CI, CC)
  • sentinţă de divorţ părinți/persoana desemnată (după caz)
  • copie acte de identitate persoana desemnată (CN, CI, CC)
  • cazier judiciar persoana desemnată
  • adeverinţe de venit persoana desemnată
  • copie contract de locuinţă persoana desemnata (daca exista)
  • adeverinţă medicală din care reiese starea de sănătate a copilului
  • adeverinţă medicală din care reiese starea de sănătate a
  • persoanei desemnate (nu este in evidenţă cu boli psihice, infecto contagioase, este aptă să ingrijească copii)
  • Compartimentul Evaluarea și Monitorizarea Copiilor cu Dizabilități

    Asigură respectarea, promovarea și garantarea drepturilor copilului cu dizabilități, prin desfășurarea de activități în interesul superior al copilului.
    1. Identificarea, pe tot parcursul anului, a minim 300 de copii aflați în situație de risc social.
    2. Asigurarea managementului de caz pentru minim 700 de copii și familii în scopul prevenirii separării copilului de familie și obținerii drepturilor ce li se cuvin.
    3. Monitorizarea a minim 1500 de copii și părinți în scopul îndeplinirii obligațiilor părintești și pentru asigurarea nevoilor copilului.
    4. Creșterea vizibilității în comunitate a activităților destinate copilului și familiei
    Copii cu dizabilități, cu domiciliul sau reședință în Municipiul Timișoara, precum și familiile acestora.
    Atribuțiile generale ale Compartimentului Evaluarea și Monitorizarea Copilului cu Dizabilități sunt următoarele:
    - Evaluarea inițială a copiilor cu dizabilități şi cerințe educaționale speciale (CES) la prima incadrare precum și informarea obligatorie a părințilorcu privire la drepturi și obligații;
    - Evaluarea socială a copiilor cu dizabilități şi CES, documentată în ancheta socială și anexa cu factorii de mediu, evaluarea riscurilor;
    - Reevaluarea socială a copiilor încadrați în grad de handicap și a copiilor cu certificat CES, documentată în ancheta socială și anexa cu factorii de mediu, evaluarea riscurilor;
    - Informare și sprijin acordat părinţilor cu privire la modalitatea de obţinere a certificatului de încadrare în grad de handicap/orientare şcolară, a drepturilor, facilităților și a serviciilor;
    - Programarea copiilor din familii cu venituri insuficiente la Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilităţi sau Serviciul de Evaluare şi Orientare Şcolarăşi profesională din cadrul DGASPC Timiş;
    - Monitorizarea semestrială a măsurilor prevăzute în Planul de Abilitare Reabilitare a copiilor încadrați in grad de handicap (pe perioada valabilității certificatului) și efectuarea vizitelor de monitorizare la domiciliul copilului, la solicitarea managerului de caz;
    - Îndrumarea și sprijinirea părinţilor pentru a identifica/accesa serviciile de recuperare-abilitare/reabilitare;
    - Menținerea colaborării permanente cu managerul de caz din cadrul Serviciului Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilități din cadrul DGASPC Timiș, pentru ca serviciile și intervențiile furnizate copilului cu dizabilități și/sau CES și familiei acestuia se fie realizate în mod integrat, iar monitorizarea efectuată astfel încât copilul să beneficieze de acestea în mod adecvat dezvoltării sale;
    - Notificarea Serviciului de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilități din cadrul DGASPC Timiş, atunci când familia iși schimbă domiciliul în alt județ și DASMT are cunoștință de acestă situație;
    - Notificarea managerului de caz în situația în care se impune reevaluarea complexă în vederea încadrării în grad de handicap înainte cu 60 de zile de la data de expirarea a termenului de valabilitate a certificatului emis anterior;
    - Transmiterea către managerul de caz a Raportelor de monitorizare a copilului încadrat în grad de handicap şi a familiei acestuia;
    - Elaborarea și monitorizarea implementării Planurilor de servicii a copiilor cu dizabilități pentru accesarea serviciilor sociale oferite de furnizorii de servicii licențiate din comunitate.
     

    Acte necesare pentru încadrare

  • Cerere tip
  • Acte de identitate pentru toți membrii familiei care locuiesc cu minorul (fotocopii)
  • Declaratie venituri (în cazul familiei lărgite, ale tuturor membrilor)
  • copie acte de identitate persoana desemnată (CN, CI, CC)
  • Fișa psihologică, completată de psiholog (fotocopie)
  • Fișă medicală sintetică, eliberată de medicul de familie (fotocopie)
  • Fişa psihopedagogică ( în cazul copiilor care frecventează forme de învăţământ ) eliberată de unitatea de învăţamânt
  • Ultimul certificat de orientare şcolară şi profesională/încadrare în grad de handicap si planul de abilitare/reabilitare - fotocopie (în cazul reevaluărilor)
  • Certificat medical A5 - medic specialist (fotocopie), valabilitate - 3 luni de la data emiterii (exceptie fac certificatele A5 emise pentru copiii ce necesita ingrijiri paleative)
  • Alte acte, după caz (acte care atesta calitatea de reprezentent legal, foaie matricola / adeverinta care atesta inscrierea copilului în unitatea de invatamant etc
  • Compartimentul Prevenirea Separării Copilului de Familie

    Asigură respectarea, promovarea și garantarea drepturilor copilului, prin desfășurarea de activități în interesul superior al copilului.
    1. Identificarea, pe tot parcursul anului, a minim 300 de copii aflați în situație de risc social.
    2. Asigurarea managementului de caz pentru minim 700 de copii și familii în scopul prevenirii separării copilului de familie și obținerii drepturilor ce li se cuvin.
    3. Monitorizarea a minim 1500 de copii și părinți în scopul îndeplinirii obligațiilor părintești și pentru asigurarea nevoilor copilului.
    4. Creșterea vizibilității în comunitate a activităților destinate copilului și familiei
    Copii și părinți care se află pe raza municipiului Timișoara, în următoarele situații de dificultate:
    - copiii aflați în risc de separare de părinți;
    - copiii beneficiari ai serviciilor sociale de tip centre de zi finanțate de către Consiliul Local;
    - copiii care au avut o măsură de protecție specială și ulterior au fost reintegrați in familie;
    - copiii ai căror drepturi stabilite prin lege sunt incălcate precum și părinții lor;
    - copiii predispuși abandonului școlar sau care se confruntă cu probleme de absenteism;
    - copiii aflați in situație de risc de abuz, neglijare sau exploatare;
    - copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate;
    - copiii care se confruntă cu situații de violență în familie;
    - copiii care desfășoară activități remunerate în domeniul cultural, artistic, sportiv, publicitar și de modeling;
    - adolescente și femei predispuse abandonului copilului și apariției sarcinilor nedorite;
    - părinți care nu contribuie la întreținerea copilului față de care s-a luat măsura de protecție specială;
    Atribuțiile generale ale Compartimentului Prevenirea Separării Copilului de Familie sunt următoarele:
    - Monitorizează și analizează situația copiilor aflați în situații de dificultate de pe raza municipiului Timișoara precum și modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurând centralizarea și sintetizarea datelor și a informațiilor relevante;
    - Realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa în conformitate cu prevederile legislației specifice;
    - Evaluează situațiile identificate, care necesită acordarea de servicii și/sau prestații pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
    - Întocmește și implementează planul de servicii pentru familiile aflate în diverse situații de risc, conform Legii nr. 272/2004, coroborată cu legislația secundară;
    - Avizează și monitorizează implementarea Planurilor de servicii pentru toți copiii aflați in evidența furnizorilor de servicii sociale fără cazare, acreditate conform legii;
    - Asigură consilierea socială/psihologică și informarea familiilor cu copii aflați în întreținere, asupra drepturilor și obligațiilor acestora, asupra drepturilor copilului și asupra serviciilor disponibile pe plan local;
    - Înaintează propuneri primarului, în cazul în care este necesară luarea unor măsuri de protecție specială pentru copii, în condițiile legii;
    - Urmărește evoluția dezvoltării copilului și a modului în care părinții acestuia își exerciă drepturile și își îndeplinesc obligațiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecție specială și a fost reintegrat în familia sa;
    - Colaborează cu direcția generală de asistență socială și protecția copilului în domeniul protecției copilului și transmite acesteia toate datele și informațiile solicitate din acest domeniu;
    - Acordă sprijin și acompaniere familiei în demersurile pentru înregistrarea tardivă a nașterii copilului;
    - Colaborează cu instituțiile și elaborează documentația necesară pentru înregistrarea nașterii copilului abandonat, prin stabilirea de către primar a numelui copilului;
    - Realizează anchete/evaluări sociale la solicitarea Instanței judecătorești privind protecția și promovarea drepturilor copilului;
    - Avizează Planurile de servicii realizate de către ONG-urile care desfășoară activități în conformitate cu Legea 272/2004, subvenționați de către Consiliul Local pe baza Legii 34/1998 și monitorizează implementarea acestora;
    - Realizează baza de date cu copiii care desfășoară activități remunerate în domeniile cultural, artistic, sportiv, publicitar şi de modeling, al căror domiciliul se află pe raza Municipiului Timișoara;
    - Realizează activitatea de identificare, evaluare și monitorizare a copiilor care sunt lipsiți de îngrijirea părintească pe perioada în care părinții sunt plecați în străinătate;
    - Centralizează informațiile cu privire la copiii cu părinți plecați în străinătate și le comunică DGASPC;
    - Monitorizează relațiile personale ale copiilor cu părintele cu care nu locuiește în mod statornic, conform programului de vizită stabilit printr-o sentință judecătorească ori printr-un act administrativ;
    - Realizează activitatea de informare și educare a societății cu privire la fenomenele (anti)sociale manifestate în comunitate ale căror victime sunt copiii și familiile lor cu diferite adicții, prin organizarea de campanii;
    - Urmărește punerea în aplicare a hotărârilor comisiei pentru protecția copilului/instanței de tutelă referitoare la prestarea de către părinții apți de muncă a acțiunilor sau lucrărilor de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecție specială pe seama copiilor.

    Acte necesare pentru delegarea autorităţii părinteşti

  • copie acte identitate copil (CN, CI)
  • copie acte identitate părinţi/frati (CN, CI, CC)
  • sentinţă de divorţ părinți/persoana desemnată (după caz)
  • copie acte de identitate persoana desemnată (CN, CI, CC)
  • cazier judiciar persoana desemnată
  • adeverinţe de venit persoana desemnată
  • copie contract de locuinţă persoana desemnata (daca exista)
  • adeverinţă medicală din care reiese starea de sănătate a copilului
  • adeverinţă medicală din care reiese starea de sănătate a
  • persoanei desemnate (nu este in evidenţă cu boli psihice, infecto contagioase, este aptă să ingrijească copii)
  • Compartimentul Evaluarea și Monitorizarea Copiilor cu Dizabilități

    Asigură respectarea, promovarea și garantarea drepturilor copilului cu dizabilități, prin desfășurarea de activități în interesul superior al copilului.
    1. Identificarea, pe tot parcursul anului, a minim 300 de copii aflați în situație de risc social.
    2. Asigurarea managementului de caz pentru minim 700 de copii și familii în scopul prevenirii separării copilului de familie și obținerii drepturilor ce li se cuvin.
    3. Monitorizarea a minim 1500 de copii și părinți în scopul îndeplinirii obligațiilor părintești și pentru asigurarea nevoilor copilului.
    4. Creșterea vizibilității în comunitate a activităților destinate copilului și familiei
    Copii cu dizabilități, cu domiciliul sau reședință în Municipiul Timișoara, precum și familiile acestora.
    Atribuțiile generale ale Compartimentului Evaluarea și Monitorizarea Copilului cu Dizabilități sunt următoarele:
    - Evaluarea inițială a copiilor cu dizabilități şi cerințe educaționale speciale (CES) la prima incadrare precum și informarea obligatorie a părințilorcu privire la drepturi și obligații;
    - Evaluarea socială a copiilor cu dizabilități şi CES, documentată în ancheta socială și anexa cu factorii de mediu, evaluarea riscurilor;
    - Reevaluarea socială a copiilor încadrați în grad de handicap și a copiilor cu certificat CES, documentată în ancheta socială și anexa cu factorii de mediu, evaluarea riscurilor;
    - Informare și sprijin acordat părinţilor cu privire la modalitatea de obţinere a certificatului de încadrare în grad de handicap/orientare şcolară, a drepturilor, facilităților și a serviciilor;
    - Programarea copiilor din familii cu venituri insuficiente la Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilităţi sau Serviciul de Evaluare şi Orientare Şcolarăşi profesională din cadrul DGASPC Timiş;
    - Monitorizarea semestrială a măsurilor prevăzute în Planul de Abilitare Reabilitare a copiilor încadrați in grad de handicap (pe perioada valabilității certificatului) și efectuarea vizitelor de monitorizare la domiciliul copilului, la solicitarea managerului de caz;
    - Îndrumarea și sprijinirea părinţilor pentru a identifica/accesa serviciile de recuperare-abilitare/reabilitare;
    - Menținerea colaborării permanente cu managerul de caz din cadrul Serviciului Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilități din cadrul DGASPC Timiș, pentru ca serviciile și intervențiile furnizate copilului cu dizabilități și/sau CES și familiei acestuia se fie realizate în mod integrat, iar monitorizarea efectuată astfel încât copilul să beneficieze de acestea în mod adecvat dezvoltării sale;
    - Notificarea Serviciului de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilități din cadrul DGASPC Timiş, atunci când familia iși schimbă domiciliul în alt județ și DASMT are cunoștință de acestă situație;
    - Notificarea managerului de caz în situația în care se impune reevaluarea complexă în vederea încadrării în grad de handicap înainte cu 60 de zile de la data de expirarea a termenului de valabilitate a certificatului emis anterior;
    - Transmiterea către managerul de caz a Raportelor de monitorizare a copilului încadrat în grad de handicap şi a familiei acestuia;
    - Elaborarea și monitorizarea implementării Planurilor de servicii a copiilor cu dizabilități pentru accesarea serviciilor sociale oferite de furnizorii de servicii licențiate din comunitate.

    Acte necesare pentru încadrare

  • Cerere tip
  • Acte de identitate pentru toți membrii familiei care locuiesc cu minorul (fotocopii)
  • Declaratie venituri (în cazul familiei lărgite, ale tuturor membrilor)
  • copie acte de identitate persoana desemnată (CN, CI, CC)
  • Fișa psihologică, completată de psiholog (fotocopie)
  • Fișă medicală sintetică, eliberată de medicul de familie (fotocopie)
  • Fişa psihopedagogică ( în cazul copiilor care frecventează forme de învăţământ ) eliberată de unitatea de învăţamânt
  • Ultimul certificat de orientare şcolară şi profesională/încadrare în grad de handicap si planul de abilitare/reabilitare - fotocopie (în cazul reevaluărilor)
  • Certificat medical A5 - medic specialist (fotocopie), valabilitate - 3 luni de la data emiterii (exceptie fac certificatele A5 emise pentru copiii ce necesita ingrijiri paleative)
  • Alte acte, după caz (acte care atesta calitatea de reprezentent legal, foaie matricola / adeverinta care atesta inscrierea copilului în unitatea de invatamant etc