Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara anunță organizarea unei proceduri de selecție a unui partener furnizor privat de servicii sociale, cu punct de lucru în Timișoara, acreditat conform legii pentru încheierea unui Acord de Parteneriat, în vederea implementării unui model inovator de locuire și servicii în comunitate pentru persoane adulte cu dizabilități.
Procedura de selecție se desfășoară în conformitate cu prevederile:
❖ Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
❖ Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
❖ Norme metodologice din 14 martie 2007 de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, act aprobat de Hotarârea 268/2007;
❖ Ordinul 82/416.01.2019 privind aprobarea standardelor specific minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinare persoanelor adulte cu dizabilități – Anexa 5 -Standarde specifice minime obligatorii de calitate pentru serviciul Echipa mobilă pentru persoane adulte cu dizabilităţi;
❖ Legea nr. 7 din 4 ianuarie 2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;
❖ Hotărârea Guvernului nr. 440/2022 pentru aprobarea Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022—2027;
❖ Strategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă”, 2022-2027
❖ HG 1543/2022 pentru aprobarea Strategia națională privind prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități și accelerarea procesului de dezinstituționalizare, pentru perioada 2022-2030
❖ HCL Timișoara nr. 7/2023 privind aprobarea Strategiei de dezvoltare a serviciilor sociale la Municipiului Timișoara 2023-2027
❖ HCJ Timiș nr. 140/2023 privind aprobarea Strategiei județului Timiș privind dezvoltarea serviciilor sociale pentru perioada 2023-2027
❖ Hotărârea nr. 1433 din 29 noiembrie 2022 privind modificarea și completarea anexei la Hotărârea
❖ Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale.
❖ Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
❖ Hotărârea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
Obiectiv – Creşterea calităţii îngrijirii de bază şi facilitarea incluziunii sociale pentru adulţii cu dizabilităţi din Timișoara prin testarea unui model inovativ de intervenție
Justificare:
Prin Hotărârea Consiliului Local Timișoara nr. 425/2024 a fost dat în administrarea Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara terenul situat pe str. Drubeta nr. 62 pentru dezvoltarea de servicii sociale inclusiv prin încheierea unor convenții de parteneriat cu furnizori privați de servicii sociale din Timișoara.
Conform datelor statistice din Timișoara și regiunea Timiș, la nivelul anului 2023, numărul persoanelor adulte cu dizabilități înregistrate în evidențele oficiale a fost de aproximativ 11.000 de persoane. Dintre acestea, multe trăiesc în izolare sau în condiții inadecvate, neavând acces la locuințe accesibilizate și la
servicii integrate care să le permită să ducă o viață activă în comunitate. De asemenea, din totalul persoanelor cu dizabilități, un procent semnificativ nu beneficiază de servicii adecvate de sprijin, fiind astfel expuse riscului de excluziune socială și dependență de familie sau instituții.
În Timișoara, numărul instituțiilor de stat care oferă servicii rezidențiale și de sprijin pentru persoanele cu dizabilități este insuficient. În plus, legislația actuală prevede în mode expres dezinstuționaizare adulților cu dizabilități întrucât modelele de îngrijire instituționalizată sunt de multe ori rigide și nu răspund nevoilor
individuale, afectând astfel dezvoltarea personală și participarea activă în societate. Problematica persoanelor cu dizabilități este una complexă, care necesită soluții integrate, cu aportul atât al specialiștilor din domeniu, cât și al comunității, beneficiarul (persoana cu dizabilități). Respectul pentru diversitate și acceptarea persoanelor cu dizabilități ca parte a diversității umane și a umanității implică recunoașterea contribuțiilor valoroase, existente și de perspectivă, aduse de persoanele cu dizabilități la bunăstarea generală și a diversității comunităților din care fac parte. Comunitatea are obligația de a crea condițiile care să permită atât cunoașterea cât și recunoașterea nevoilor lor specifice pentru a le asigura participarea deplină și activă, fără discriminare.
Dezvoltarea unui modelul inovator de locuire și servicii comunitare are la bază conceptul de „viață independentă” și „locuire asistată” pentru persoanele cu dizabilități, centrat pe sprijin individualizat și participare activă în comunitate. Acest model vine ca alternativă la instituționalizare și oferă posibilitatea
unui trai în comunitate, unde beneficiarii sunt incluși în viața socială, economică și culturală a orașului.
Modelul urmărește dezvoltarea unui sistem de locuințe de tip protejat sau asistat, în care persoanele cu dizabilități pot locui singure sau în grupuri mici, beneficiind de suport zilnic din partea asistenților sociali, psihologi și terapeuți. În același timp, aceștia au acces la diverse servicii de recuperare, educație continuă, consiliere și formare profesională, ceea ce le permite să-și dezvolte abilitățile și să-și construiască o viață independentă.
Principalele activități ce vor fi derulate în cadrul parteneriatului:
Ținând cont de cele precizate anterior Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara dorește pilotarea unui model inovativ de intenție printr-un parteneriat cu furnizori privați de servicii sociale acreditați care să aibă în vedere: activități/servicii dedicate exclusiv persoanelor adulte cu dizabilități prin
amplasarea de containere modulare de locuit pe terenul atribuit prin HCL MT nr. 425/2024.
Beneficiari model inovator de locuire și servicii în comunitate : persoane adulte cu dizabilități
Activitățile propuse pentru a fi derulate de partener:
– găzduire în comunitate;
– suport pentru îngrijirea sănătăţii, suport pentru acces la servicii medicale, de recuperare şi îngrijirepersonală
– integrare/reintegrare socială, în conformitate cu standardele minime de calitate;
– suport prin servicii de tip echipa mobilă
– alte servicii care vin în sprijinul persoanelor adulte cu dizabilități
Durata estimată a derularii parteneriatului: 2 ani
Criteriile de selecție a partenerului/partenerilor și grila de evaluare (inclusiv punctajul stabilit pentru fiecare criteriu):
Selectarea partenerilor se va face pe baza următoarelor documente pe care candidații le vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara:
● Scrisoare de intenție (Anexa 1)
● Fișa partenerului (Anexa 2)
● Declaratie eligibilitate(Anexa 3)
● Grila de evaluare etapa de evaluare formală(Anexa 4)-conformitate administrativă și eligibilitate
● Grila de evaluare a capacității financiare, tehnice și a personalului calificat(Anexa 5) -contribuția organizației la activitățile proiectului, capacitatea resursei umane, capacitate operațională și financiară
Anexele trebuie să respecte modelul publicat, iar rubricile Fișei partenerului să fie integral completate.În Scrisoare de intenție și în Fișa partenerului candidații vor menționa cel puțin activitatea relevantă privind integrarea persoanelor adulte cu dizabilități- contribuția la implementarea unui model inovator de locuire și servicii în comunitate pentru persoane adulte cu dizabilități și pentru care dispun de resursele materiale și umane necesare și vor furniza o scurtă descriere a acțiunilor propuse în cadrul acestei activități cu prezentarea aspectelor considerate esențiale
Candidații vor prezenta și documente prin care sa facă dovada veridicității celor declarate pe proprie răspundere în Scrisoarea de intenție și Fișa partenerului, după cum urmează:
● Statutul organizației / actul constitutiv prin care se face dovada că are în obiectul de activitate/statut activitate/activitățile de natura celor care sunt necesare implementării parteneriatului – servicii pentru adulți cu dizabilități, servicii sociale, punct de lucru în Timișoara
● Certificat Înregistrare Fiscală;
● Dovada înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor/ Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial
● Situații financiare pe ultimi 2 ani fiscali însoțite de dovada depunerii la ANAF;
● Lista resurselor materiale deținute și propuse pentru utilizare pentru implementarea activităților (ex.: material; echipamente ,vehicule, spații disponibile pentru desfășurarea activităților, etc);
● Autorizații și/sau acreditări care atestă expertiză relevantă pentru activitățile selectate conform legislației în domeniu dacă este cazul, valabile la data depunerii documentației.
● Partenerul demonstrează că are experientă relevantă de minim 1 an în furnizare de servicii pentru persoane adulte cu dizabilități
Forma de prezentare a ofertei de către entitatea interesată să devină partener:
Documentele de selecție vor fi prezentate în anunțul de selecție, respectiv:
Scrisoare de intenție(Anexa 1),
Fișa partenerului(Anexa 2),
Declarație eligibilitate(Anexa 3),
Grila de evaluare etapa de evaluare formală(Anexa 5),
Grila de evaluare a capacității financiare, tehnice și a personalului calificat(Anexa 6),
Data limită de depunere a dosarelor de candidatură: 24.10.2024
Persoana de contact: Potang Simona , tel: 0753118766 , e-mail: dastimisoara@gmail.com
Modalitatea de depunere a candidaturilor:
a). La Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, sediu administrativ din str. Ioan Plavoșin nr.21, în perioada 16.10.2024-24.10.2024 în intervalul orar 8-16, personal/curier/poștă, în plic închis cu mențiunea: „Pentru selecția de partener ”
b). În format electronic, prin mijloace electronice (e-mail) în perioada 16.10.2024-24.10.2024 până la ora 24, pe adresa de e-mail dastimisoara@gmail.com.
Toate documentele solicitate vor fi prezentate în limba română și vor fi depuse în oricare din formele precizate mai sus și în termenul solicitat, asumate de reprezentantul legal prin semnătura și ștampila sau semnătura electronică după caz.
Pe baza documentației depuse de candidații, Comisia de selectare a ofertelor de parteneriat va verifica calificarea candidaților conform Grilei de evaluare – etapa de evaluare formală (ANEXA 4) și a Grilei de evaluare a capacității financiare, tehnice și a personalului calificat (ANEXA 5).
Etapa I – Evaluare administrativă/eligibilitate
Cerințe generale privind eligibilitatea partenerului
Pentru a fi eligibil partenerul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
● Se încadrează în categoria solicitanților/ partenerilor eligibili
● Asigură contribuția proprie (financiară și/sau materială) pentru buna funcționare a modelului de
locuire și servicii în comunitate pentru persoane adulte cu dizabilități
● Are dreptul legal de a desfășura activitățile propuse
Organizația/Reprezentantul NU se află în niciuna din următoarele situații:
– în stare de faliment/ insolvență sau obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii, și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
– să fi fost găsit vinovat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Codului Penal aprobat prin Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare.
Reprezentantul legal care își exercită atribuțiile de drept, pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare, nu se afla într-una din situațiile de mai jos:
● în situația de a induce în eroare Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, sau comisiile de verificare, prin furnizarea de informații incorecte, inexacte sau prin omisiune;
● în situația de a încerca/de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de verificare din cadrul Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara;
Etapa II -Evaluarea tehnico financiara
Candidații declarați admiși vor trece în etapa de evaluare, etapă în care se va folosi Grila de evaluare și selectare a partenerilor. Dosarele vor fi punctate de la 1 la 100 conform grilei. Vor fi declarați admiși candidații care întrunesc un punctaj egal cu sau mai mare 65 de puncte. Vor fi declarați respinși candidații care întrunesc mai puțin de 65 de puncte. Se va selecta un singur partener câștigător, cel cu punctajul cel mai mare.
Rezultatul procedurii
Rezultatul procedurii de selecție se va publica pe site-ul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara printr-un anunț (în termen de o zi lucrătoare de la termenul limită pentru depunerea dosarelor), care va conține informațiile cuprinse în anunțul de selecție și informații privind candidații/ofertanții participanți la procedură admiși și respinși și punctajul obținut de fiecare dintre aceștia, iar partenerul selectat va fi contactat direct, la datele de contact furnizate în Fișa partenerului.
Soluționarea contestațiilor
Ofertanții care nu au fost selectați de către Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara ca parteneri în vederea implementării unui model inovator de locuire și servicii în comunitate pentru persoane adulte cu dizabilități care face obiectul anunțului de selecție pot depune, în termen de o zi lucrătoare de la data publicării listei pe site-ul Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, contestații care se soluționează de Comisia de contestații în termen de o zi lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestațiilor.
Calendarul procedurii de selecție:
Perioada de depunere a candidaturilor 16.10.2024 – 24.10.2024, orele 24
Solicitare clarificări până în date de 22.10..2024 orele 12
Răspuns clarificări până în data de 23.10.2024 orele 16
Evaluarea documentației 25.10.2024 între orele 09-12
Anunț candidați admiși/respinși 25.10.2024 între orele 13:30
Depunere contestații 26.10.2024 până la ora 14
Soluționare contestații 27.10.2024 între orele 9-12
Afișare rezultat final 27.10.2024 până la ora 14
Anexe:
● Scrisoare de intenție (Anexa 1)
● Fișa partenerului (Anexa 2)
● Declaratie eligibilitate (Anexa 3)
● Grila de evaluare etapa de evaluare formală (Anexa 4)
● Grila de evaluare a capacității financiare, tehnice și a personalului calificat (Anexa 5)