Intervenția timpurie este ajutorul specializat acordat copiilor între 0 și 5/6 ani care se dezvoltă mai lent, prezintă nevoi speciale care pot afecta creșterea și dezvoltarea conform vârstei cronologice, cu scopul de a stimula dezvoltarea fizică, cognitivă, neuro-psihică, comunicarea, socio-emoțională a copilului, de a preveni complicațiile și a diminua impactul negativ asupra copilului și familiei.
Copiii care primesc servicii de intervenție timpurie, la o vârstă cât mai fragedă, au progrese semnificative în creștere și dezvoltare.
Atunci când este vorba de o întârziere în dezvoltare este necesar ajutorul și sprijinul profesioniştilor: Medic, Psiholog, Kinetoterapeut, Logoped, Psihopedagog, Asistent social

Etapele intervenției timpurii
1. Trimiterea/ referirea
Trimiterea/referirea poate fi realizată de:
- medicul pediatru sau de familie care consideră că este o problemă de dezvoltare a copilului;
- alţi părinţi care au trecut prin această problemă;
- Serviciul Management de Caz pentru copil și familie, prin Compartimentul de Evaluare și Monitorizare Copil cu Dizabilități din cadrul DASTM;
- Comisia de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilităţi –DGASPC
2. Evaluarea
Evaluarea presupune:
- Interviul cu părintele copilului/evaluare iniţială –realizată de asistentul social
- Evaluarea interdisciplinară – realizată de specialişti privind dezvoltarea copilului din punct de vedere psihologic, medical, social. Sunt folosite teste standardizate de evaluare, motoda observaţiei, teste proective, teste creion-hârtie.
Informaţiile părintelui sunt foarte importante pentru a ajuta echipa de specialişti să înţeleagă mai bine nevoile copilului.
- Anamneza va conţine rezultatele evaluărilor, descrierea tulburărilor de dezvoltare şi recomandările de recuperare psihomotorie necesare copilului.
Rezultatul evaluării este comunicat părintelui şi specificat:
- Dacă copilul are tulburări în dezvoltare;
- Ce tipuri de activităţi de recuperare va urma copilul (logopedie, kinetoterapie, ergoterapie etc.);
- Dacă este nevoie de intervenţie acasă cu familia.
3. Întocmirea Programului Personalizat de Intervenţie
În urma evaluărilor pe tipuri de specaliate, fiecare specialist işi formulează obiective pe care să le realizeze cu copilul pe o perioadă de timp. Aceste obiective sunt discutate cu părintele copilului ţinându-se cont şi de propunerile acestuia care pot fi introduse ca obiective de realizat de către echipa de intervenţie în munca cu copilul.
Toate aceste aspecte sunt tehnoredactate de către responsabilul de caz- coordonatorul acestei echipe, elaborând Programul Personalizat de Intervenţie. Semnarea acestuia de către părinte înseamnă acordul pentru prestarea serviciilor de intervenţie timpurie al copilului.
Părintele copilului este co-terapeut având un rol important în realizarea obiectivelor propuse de echipa de intervenţie.
Părintele trebuie să sprijine copilul în toate actvităţile iar colaborarea cu specialiştii este calea spre o recuperare cât mai eficientă a copilului.
4. Reevaluarea Programului Personalizat de Intervenţie (PPI)
Trimestrial se realizează o monitorizare a situaţiei copilului, dacă serviciile de intervenţiile au ajutat copilul să obţină rezultatele prevăzute în PPI. Se adaugă alte obiective dacă cele vechi au fost realizate sau se menţin pentru consolidare.
PPI se consideră finalizat în următoarele cazuri:
- Obiectivele propuse de echipa de intervenţie pentru copil, s-au realizat;
- Familia decide încheierea procesului de recuperare al copilului.
5. Monitorizare/tranziţie
Monitorizare/tranziţie – este perioada de trecere a copilului de la intervenţie timpurie la servicii de educaţie preşcolară.
Responsabilul de caz împreună cu echipa de specialişti stă la dispoziţiea părintelui pentru a discuta despre situaţia copilului cu privire la:
- ce tip de educaţie preşcolară se potriveşte copilului,
- dacă este pregătit pentru integrarea în grădiniţă specială sau de masă,
- ce alte servicii îi sunt de ajutor copilului.
Integrarea copiilor cu nevoi speciale în învăţământul de masă este uneori anevoioasă pentru că nu există suficient personal didactic calificat şi pentru învăţământ special.
Cu ajutorul profesorilor de sprijin, a asistenţior personali copilul poate fi însoţit în clasă, la activităţi şi ore însă acest lucru este cu acordul educatorului sau profesorului.